Leven met een chronische ziekte

Is er een verband tussen vitamine B12 tekort en endometriose?

B12 Een tijdje terug ben ik weer eens bij de huisarts op bezoek geweest. Mijn endometriose-klachten waren weer erger geworden.

Mijn benen voelden zwaar en pijnlijk, ik had het constant koud (met “koude” zweetaanvallen), buikpijn, pijn aan mijn onderrug en geen energie. Ik voelde me verzwakt en was vooral chronisch vermoeid.

Het was ongeveer anderhalf jaar geleden dat de endometriose-plekken operatief verwijderd waren en de huisarts stelde (naast weer een bezoek aan de gynaecoloog) voor om het bloed na te laten kijken. Uit de resultaten van het bloedonderzoek maakte zij op dat er vitamine D en vitamine B12 tekort was. Reden voor mij om me hier eens wat meer in te verdiepen en verbazend genoeg bleek er een verband te zijn tussen B12-tekort en een afwijkende oestrogeenspiegel ! Sterker nog er is een duidelijk verband tussen B12 tekort en onvruchtbaarheid!

Hoewel ik eerst twijfelde om deze blog te schrijven (ik ben immers geen arts en ik baseer mijn kennis alleen maar op mijn eigen ervaringen), vond ik deze informatie toch wel erg  waardevol om met jullie te delen!

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel en is een wateroplosbare vitamine.

Vitamine B12 is essentieel voor:

1. Een gezond zenuwstelsel

2. Het immuunsysteem

3. De vorming van DNA

Zoals jullie waarschijnlijk al weten  hebben wij endometriose-patiënten  een minder functionerend immuunsysteem en wordt endometriose ook in verband gebracht met een afwijking in het DNA. Reden te meer om na te gaan of je mogelijk een vitamine B12 tekort hebt.

Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op het boek: “Is het misschien vitamine B12 tekort?” van Sally Pacholok. Met name het hoofdstuk “Geen kinderen? Hoe vitamine B12 tekort bijdraagt aan onvruchtbaarheid” is erg interessant voor ons om te lezen. In dit hoofdstuk wordt gesteld dat B12 tekort een risicofactor is  bij onvruchtbaarheid.

Ook worden in dit boek een aantal signalen genoemd die aan kunnen geven of je mogelijk een vitamine B12 tekort hebt. Ik heb (voor ons) de belangrijkste er uit gehaald:

  • Ben je chronisch vermoeid?
  • Heb je een gebrek aan energie?
  • Heb je chronische pijn?
  • Gebruik je medicijnen of de anticonceptiepil?
  • Heb je het prikkelbare darmsyndroom, coeliakie of darmklachten?
  • Heb je menstruatieklachten of verergerde menstruatiepijn?
  • Heb je last van incontinentie of moet je vaak plassen?
  • Heb je het vaak koud?
  • Heb je last van duizeligheid?
  • Lukt het niet om zwanger te worden?

Kun je bovenstaande vragen met “ja” beantwoorden, dan is het misschien verstandig om ook eens je bloed te laten nakijken op B12 tekort.

Persoonlijk heb ik  vitamine D (een vitamine D-tekort veroorzaakt ook vermoeidheid. Vooral in de winterperiode hebben veel mensen hier een tekort aan) en vitamine B12 extra ingenomen. Door het gebruik van deze supplementen voel ik me  fitter en heb ik weer meer energie. Het lijkt net of mijn lichaam de zware menstruatieperiode beter aan kan.

Mocht je meer willen weten over B12-tekort kijk dan eens op  Stichting B12 tekort.

 

 

Meer lezen:

Laat een reactie achter