Leven met een chronische ziekte

Oestrogeen dominantie

oestrogeen

Endometriose wordt gezien als een hormonale toestand van oestrogeendominantie. Het oestrogeen is uit balans en doet zijn werk op een agressieve en schadelijke manier.

Wat is oestrogeen?
Oestrogeen is de naam voor een grote groep stoffen. Daar toe behoren: menselijk oestrogeen, dierlijk oestrogeen, xeno-oestrogeen, en natuurlijk oestrogeen. Oestrogeen, testosteron en progesteron zijn zeer bepalende hormonen, die, wanneer ze uit balans zijn, tot klachten kunnen leiden. Deze hormonen hebben effect op alle organen en weefsels in het lichaam. Het effect van een hormoon wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid die er in het lichaam wordt aangemaakt maar ook door de hoeveelheid in relatie tot de andere  hormonen. Ze moeten steeds in balans zijn.

Hoe ontstaat oestrogeen dominantie?
Bij oestrogeen dominantie is het oestrogeengehalte in het lichaam te hoog, met name in verhouding tot het progesterongehalte.
Dit te hoge oestrogeen gehalte kan verschillende oorzaken hebben. Een van deze oorzaken kan zijn blootstelling aan oestrogenen uit de omgeving, bijv. de anticonceptiepil of hormonen uit niet-biologisch vlees. Om dit te voorkomen vermijd ik medicijnen met hormonen en eet ik uitsluitend biologisch vlees.

Daarnaast zitten in veel producten xeno-oestrogenen, chemische stoffen die natuurlijke oestrogenen imiteren en vaak voorkomen in cosmetica, medicijnen, schoonmaakmiddelen en andere chemische middelen.
Persoonlijk ervaar ik vrijwel meteen last bij het gebruik van chemische schoonmaakmiddelen en ik gebruik dan ook natuurlijke of biologische schoonmaakmiddelen.

Naast kunstmatige oestrogenen zijn er ook natuurlijke oestrogenen, de fyto-oestrogenen. Deze stoffen kunnen ons eigen oestrogeen imiteren. De belangrijkste voedingsbronnen die fyto-oestrogenen bevatten zijn soja, cafeïne, volkorengranen, peulvruchten, pinds’s, kikkererwten en alfalfa. Het is mij niet duidelijk of je deze voedingsstoffen beter kan mijden of dat ze juist goed voor je zijn. Enerzijds is het niet aan te raden om oestrogeen rijk voedsel te eten, maar andere onderzoeken wijzen er op dat deze (door hun minder sterke werking) juist aan te raden zijn. Ik zal hier een andere keer op terug komen.
Tot slot zijn er ook ziekten die bijdrage aan oestrogeendominantie, zoals candida, obesitas en stress. Het verband hier tussen zal ik in mijn volgende blog uit leggen.

Om bovenstaande informatie nuttig te gebruiken is het handig om zicht te krijgen in jouw eigen cyclus. Zelf ervaar ik dat ik bepaalde dagen een oestrogeendominatie heb, maar andere dagen heb ik weer erg weinig oestrogeen. In mijn geval heeft mijn hormoonhuishouding uitzonderlijke pieken en dalen!
Misschien is het handig als jij ook eens kritisch kijkt naar je cyclus en bij houdt wannneer in jouw cyclus, jij last hebt van oestrogeendominantie.

De productie  van dit hormoon vindt namelijk in de eerste helft van de cyclus plaats. De cycluslengte van de meeste vrouwen bevindt zich tussen 24 en 32 dagen met een ideale lengte rond 28 dagen. In de eerste 14 dagen van de cyclus is het oestrogeen niveau het hoogst (het hoogste niveau is rond de 11e dag). Dan vindt dus ook de opbouw van het baarmoederslijmvlies plaats en kunnen de endometriumcellen groeien.

Oestrogeen dominantie kan trouwens ook de werking van de schildklier tegengaan. Dit kan leiden tot een te langzaam werkende schildklier en het creëren van tekorten aan magnesium zink en de B-vitamines. Andersom kan een onder actieve schildklier leiden tot oestrogeendominantie.

Laat een reactie achter