Leven met een chronische ziekte

Bewegen vermindert endometriose

yogaEen gezonde leefstijl kan de pijnklachten bij endometriose doen verminderen. Naast een gezonde voeding hoort voldoende beweging ook bij een gezonde leefstijl. Beweging zorgt voor een goede doorbloeding en fysieke inspanning maakt endorfine vrij, waardoor je je energiek en gelukkig gaat voelen. Yoga is een “zachte” manier van bewegen die pijnklachten kan helpen te verminderen.

Je weet misschien wel al dat beweging goed voor je is, maar helaas is het niet altijd even makkelijk om te gaan bewegen. Als je pijn hebt, heb je vaak geen zin om te bewegen. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Om deze cirkel te doorbreken kun je het beste beginnen met kleine stapjes. Je zou kunnen beginnen met regelmatig een stukje wandelen, heerlijk in de buitenlucht of zwemmen (in lekker warm water).

Veel endometriose patienten hebben last van een slechte doorbloeding. Ze hebben het vaak koud of koude handen en voeten. Door de kou verkramp je en verergeren de klachten. De onderrug voelt vaak “stijf” en koud aan een warme kruik helpt dan om de pijn enigszins te verlichten.

Een goede doorbloeding in het bekkengebied zorgt er voor dat er geen nieuwe endometriose opeenhopingen kunnen ontstaan. Als de bloedtoevoer rond de baarmoeder verbetert kunnen verkleefde weefsels beter afgebroken én afgevoerd worden. Verder vermindert sporten stress wat weer een van de voorwaarden is om je oestrogeengehalte goed te houden.

Persoonlijk doet het mij veel goed om dagelijks enkele yoga-oefeningen te doen. Er bestaan yoga-oefeningen gericht op het in balans brengen van je hormonen, er zijn zelfs oefeningen specifiek om endometriose-klachten te verminderen!

Ik doe de oefeningen het liefst thuis, zodat ik zelf een moment uit kan kiezen wanneer ik me goed genoeg voel. Als het een dag wat minder gaat, probeer ik niet te streng voor mijzelf te zijn en dat te accepteren! Maar zelfs als ik niet uit bed kan komen door de pijn, kan ik wel bewust ademhalingsoefeningen doen om de pijn te verminderen.

Ademhalingsoefening bij buikpijn

  • Ga op je rug liggen (zonder kussen!)
  • Probeer te ontspannen
  • Adem diep in en uit, zorg dat je een ontspannen, diepe ademhaling krijgt
  • Voel waar je de pijn hebt en leg je handen zachtjes op de plek
  • Adem nu bewust naar je buik toe
  • Houdt de adem even vast en laat rustig los!

Op internet zijn veel instructievideos te vinden over yoga. De site Yogaonline.nl biedt een ruime keuze aan videos om thuis een yogales te volgen.

Ook zijn er online specifieke yogalessen te vinden voor endometriose. Vooral de Cobra en de Kathouding zijn houdingen die goed zijn om regelmatig te doen als je endometriose hebt.

Heb je geen ervaring met yoga dan is het verstandiger om eerst yogalessen bij een ervaren docent te volgen. Het is namelijk niet goed om willekeurig enkele oefeningen te doen, zo zijn er bepaalde oefeningen die absoluut niet goed zijn om tijdens de menstruatie te doen, zoals bijv. de Kaars- of Ploeghouding.

2 reacties

  1. Ook ik heb veel baat bij yoga. Heb een aantal lessen ´hormoonyoga´ gevolgd met speciale oefeningen voor endometriose en nu kan ik het thuis doen op mijn matje, wanneer ik zelf wil. Ik gebruik ook vaak een yogafilmpje via Youtube.

    Reageer

Laat een reactie achter